Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RBSL-103 | TEMEL SANAT EĞİTİMİ-I | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Görsel sanatların ve tasarımın başlangıcı aynı zamanda temel eğitimi olan Temel Sanat Eğitimi’nin amacı, öğrencilerin yaratıcı güçlerini eğiterek, gözlemlerini, izlenimlerini, duygularını, tasarım ve imgelerini sanat eğitimi yoluyla ifade edebilme, geliştirme yetisi kazandırmak ve onları bir bütünlüğe getirmektir. Aynı zamanda görsel algıya bağlı deneyim ve birikimlerini denetleyip kullanabilmelerini sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Eda Seda TOSUN
1 | Temel tasarım ilke ve prensiplerini tanır ve uygular, |
2 | Renk, doku, ışık-gölge, strüktür, perspektif konularında bilgi sahibi olur ve özgün uygulamalar yapabilir, |
3 | Estetik bilinci ve duygusu kazanır, |
4 | Görsel tasarım ilke ve prensiplerini tanır ve uygular, |
5 | Tasarım ile güncel teknoloji, içerik ve ürünün gerçeğe dönüşümü arasındaki ilişkileri fark eder, |
6 | Planlı ve disiplinli çalışır, |
7 | Yeniliğe açık ve özgün tasarımlar yapabilir, |
8 | Duygu ve düşüncelerini ifade eden formları oluşturabilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Tasarım için gerekli sanat nesnelerinin biçimini oluşturan elemanların yapısı kuramsal ve uygulamalı olarak öğretilir. Tasarımda görsel ve duyusal yönden önemli yer tutan biçim - doku - renk birlikteliğinin tanımlanması sağlanır. Biçimin oluşturulmasında temel yaklaşımlar, çizgi, nokta, ışık-gölge, doku değerleri, renk skalaları, renk değerleri, doymuşluk ve rengin dili verilen konular arasında yer alır. Öğrencilere kara kalem, guaj, sulu boya teknikleri öğretilir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı faaliyet ve işleyişinin açıklanması. | Ders içeriğinin incelenmesi | |
2 | Temel tasarım terimlerinin açıklanması, nokta-çizgi hakkında temel kavramlar: yüzey, ritim, yön, hareket, aralık, biçim, yorum ve kullanılan araç gereçler | Temel tasarım terimlerinin uygulanması, nokta-çizgi uygulamaları | |
3 | Nokta-çizginin nitelikleri ve fonksiyonları, resimdeki önemi, nokta-çizginin etkileri (psikolojik ve karakteristik) | Nokta-çizgi olanaklarının araştırılması, özgün yüzey düzenleme uygulamaları | |
4 | Açık- koyu ve ışık-gölge ile ilgili kavramlar, temel terimler: ton, valör, form, obje, kompozisyon, etüt. Doğal ve yapay ışık kaynakları ve etkileri, görsel sanatlarda ışık- gölge ve açık-koyunun yeri ve önemi | Temel terimlerin, açık-koyu ve ışık- gölge uygulamaları ,Doğal ve yapay ışıkta etüt çalışmaları, görsel sanatlardaki öneminin incelenmesi | |
5 | Açık- koyu ve ışık-gölgeye göre sanat eserlerinin incelenmesi; malzeme yönünden, teknik yönden, konu yönünden, biçim yönünden. Işık-gölge etkisi ile değişik objelerin yüzey karakterini yansıtacak şekilde etüdü. | Sanat eserlerinin incelenmesi, özgün ışık-gölge ve açık-koyu uygulamaları, obje etütleri | |
6 | Form çağrışımları ve kompozisyon ile ilgili temel kavramlar: iki boyut, üç boyut, çağrışım, çizgi, şekil, valör, renk, denge, armoni, oran, tekrar, hareket, zıtlık, hacim, zemin-şekil ilişkisi. | Form – kompozisyon ögelerinin uygulamaları, zemin- şekil ilişkisinin incelenmesi, temel formlardan özgün form uygulamaları ve kompozisyon çalışmaları. | |
7 | Renk ile ilgili temel kavramlar: renk oluşumu, valör, tayf, armoni, skala, ton, kontrast, ışık, soyut, marj, renk grupları: ana renkler, ara renkler, sıcak-soğuk renkler, nötr renkler, renk uyumları, renk perspektifi. Renk kontrastları: tamamlayıcı, yanıltıcı, sıcak-soğuk, kalite, miktar. Ton çubuğu, renk çemberi. Renklerin psikolojik etkileri. | Renk ile ilgili temel kavram uygulamaları, renk grupları, ton çubuğu, renk çemberi incelemeleri, özgün yüzey araştırmaları. | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Renkli doğal-yapay obje etütleri, renk özellik ve miktarları dikkate alınan soyut yüzeyler. | Renklerle ilgili özgün yüzey uygulamaları. | |
10 | Doku; birim-biçim, sistem, rölyef(kabartma), optik, ritm, tekstür, etüt çalışmaları. Doku çeşitleri: doğal-yapay, görsel sanatlarda doku kullanımı, yorum araştırmaları ve uygulamaları. | Doku ile ilgili kavramların incelenmesi, doğal-yapay dokular ile özgün yüzey uygulamaları. | |
11 | Görsel sanatlarda dokunun yeri ve önemi, dokulu obje etütleri, kara kalem ve guaj ile doku çalışmaları, yeni doku araştırmaları. | Doku çeşitleri için farklı teknik kullanımı ile özgün yüzey uygulamaları. | |
12 | Strüktür; modül, bağ elemanı, tekstür, sistem, kompozisyon, doğada strüktür kullanımı ve artış biçimleri. | Özgün strüktür uygulamaları | |
13 | Strüktür uygulamaları. | Özgün strüktür uygulamaları | |
14 | Perspektif: göz hizası, kaçan çizgi, karşıdan görünen çizgileri, resimde plan, perspektifin tasarımdaki önemi, perspektif ilkeleri, perspektif çeşitleri. | Perspektif incelemeleri | |
15 | Perspektif uygulamaları | Perspektif uygulamaları | |
16 | Final Sınavı |
Gülseren Sudor Temel Sanat Eğitimi Yem Kitabevi Temel Sanat Eğitimi Yrd.Doç. Dr. Yusuf Baytekin Balcı, Dr. Nuran Say Ya-Pa Yayınları Temel Sanat Eğitimi Oya Abacı Morpa Yayınları Temel Sanat Öğeleri Nevide Gökaydın Moss Eğitim
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 154 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 1 | 1 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 1 | 5 | 1 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 7 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | |||||||||
ÖÇ 8 | 1 | 1 | 1 | 5 |