| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TDE-536 | MASAL ARAŞTIRMALARI II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Masalların kültürel, edebi ve toplumsal işlevlerini inceleyerek sözlü anlatı geleneği içindeki yerini kavratmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin masalları tarihsel gelişimi, türsel özellikleri, yapısal ve işlevsel boyutlarıyla değerlendirebilmesi; farklı kuramsal yaklaşımlar ışığında çözümleme yapabilmesi hedeflenmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi İlker AVCIOĞLU
| 1 | Türk masalları hakkında akademik bilgiye sahip olur. |
| 2 | Eğitim/öğretim kuruluşlarında profesyonel olarak alan/disiplin ile ilgili eğitim verebilecek niteliğe ulaşır. |
| 3 | Halk bilimi kuramları bağlamında masal çözümlemesi yapabilir. |
| 4 | Masalların yapısal ve işlevsel özelliklerini yorumlayabilir. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Derste masal türünün tanımı, temel özellikleri ve sınıflandırmaları ele alınacaktır. Masalların ortaya çıkışı, sözlü kültür içindeki yeri, toplumsal işlevleri ve farklı kültürlerdeki örnekleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca masalların derlenmesi, yazıya geçirilmesi, ulusal ve uluslararası masal katalogları, masal tipleri ve motifleri incelenecek; yapısalcı, işlevselci ve psikanalitik gibi kuramsal yaklaşımlar ışığında çözümlemeler yapılacaktır.
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Masal araştırmaları | ||
| 2 | Masal araştırmaları tarihi: Türkiye'de Masal Çalışmaları | ||
| 3 | Türk Masallarından Örnekler | ||
| 4 | Türk Masallarından Örnekler (Kırgız Masalları) | ||
| 5 | Türk Masallarından Örnekler (Anadolu Sahası) | ||
| 6 | Masal indeksleri | ||
| 7 | Masalların Biçimbilimi | ||
| 8 | ara sınav | ||
| 9 | Masal mekânı ve zamanı, Motifler | ||
| 10 | Masallarda Formeller (Başlangıç, geçiş ve bitiş Formelleri) | ||
| 11 | Masallarda Formeller (Başlangıç, geçiş ve bitiş Formelleri) | ||
| 12 | Masal performansı: anlatıcı-dinleyici | ||
| 13 | Halk Masallarının İşlevsel Çözümlemesi | ||
| 14 | Masal Çözümleme Örneği (Vladimir Propp yöntemine göre) | ||
| 15 | Masal Çözümleme Örneği (Vladimir Propp yöntemine göre) | ||
| 16 | dönem sonu sınavı |
Boratav, Pertev Naili, Zaman Zaman İçinde, İmge Yayınları, Ankara, 2006. Boratav, Pertev Naili, Az Gittik Uz Gittik, İmge, Ankara, 2013. Boratav, Pertev Naili ,Tekerleme. Tarih Vakfı Yurt Yayını, İstanbul, 2000. Azadovski, M. Sibirya’dan Bir Masal Anası, (Çev.) İ. Başgöz, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2002. Propp, V., Masalın Biçimbilimi, (Çev.) M. Rifat ve S. Rifat, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları İstanbul, 2008.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Makale Kritik Etme | 4 | 5 | 20 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Okuma | 11 | 1 | 11 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 180 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 2 | 1 | 1 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 |
| ÖÇ 3 | 1 | 2 | 1 | 4 | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 4 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |