GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDE-529 MİTOLOJİ I Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Mit, mitoloji, sözlü anlatılarda tür işlev ve içerik hakkında bilgi edinmek.


Doç. Dr. Mehmet Akif Korkmaz


1 Türkiye’de ve dünyada folklorun tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
2 Mitolojinin inceleme alanı ve amacı hakkında bilgi sahibi olur.
3 Mitoloji ve sözlü edebiyat kavramlarını benimser.
4 Türk mitolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
5 Kült varlıklar ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur.
6 Yaşayan kültler hakkında bilgi sahibi olur.
7 Halk kültüründe mit örneklerini tanır.

Birinci Öğretim


yok


yok


Mitlerin çeşitleri, kültürel anlamı, inceleme yöntemini göstermek ve örnek metinleri çalıştırmak.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin işlenişi ve kaynakları hakkında bilgilendirme
2 Mit ve mitoloji: yer zaman kahraman tipi
3 Mitoloji bağlamında sözlü ve yazılı edebiyat: form, icra, işlev
4 Türk mitolojisi: coğrafya ve yaşama biçimi
5 Türk mitolojisinin kültleri: ejder, ana, ata, ağaç, dağ…
6 Yaşayan kültür, gök ve yer-su kültleri: fal, takvim…
7 Halk kültürü ve halk mitolojisi: türeyiş, gök ve sema, yer, mevsimler, ateş, bitki ve hayvanlar.
8 ara sınav
9 Batı Düşünce Tarihinde Halkbilimsel Düşüncenin Evrimi, Halkbiliminin Bağımsız Bir Bilimsel Disipline Dönüşmesi
10 Mitolojik Teori ve Mitolojik Okul, Mitlerin Meteorolojik Gelişimi Teorisi
11 Güneş Mitolojist Okul ve Güneş Mitleri Teorisi
12 Masalların Göçü ve Kültürel Ödünçleme Teorisi
13 Erken Dönem Halkbilimi Kuramlarının Temel Paradigmaları ve Eleştirilen Yönleri
14 Metin merkezli halkbilimi kuramları
15 İnceleme, araştırma, derleme çalışmaların sunumu, tartışılması ve değerlendirilmesi.
16 dönem sonu sınavı

ÖRNEK, Sedat Veyis (1995). 100 Soruda İlkellerde Din Büyü Sanat Efsane (bölümünü oku!), İstanbul: Gerçek Yay. ÇOBANOĞLU Özkul (2013). Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları (1-4 bölüm), Eskişehir: AÜAÖF. ÇOBANOĞLU, Özkul (2012). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ.Ögel, ÖGEL, Bahaeddin (1971). Türk Mitolojisi I-II. Ankara: MEB. ÇOBANOĞLU Özkul (2004). Türk Mitolojisi, Türk Dünyası Edebiyatı Tarihi-I, Ankara: AKM Yayını. Makaleleri vize-final notu için seç ve oku, yazılı rapor tut!... Sahadan araştırma için öneri sun veya al! KORKMAZ, Mehmet Akif (2021). Almanya'da Sözlü Edebiyat Türleri Hakkında Yapılmış Çalışmalar Bağlamında André Jolles'in Temel Formlar Tipolojisi Üzerine Bir İnceleme, Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 6: s. 140-154. KORKMAZ, Mehmet Akif (2005). Eski Türk Tarihi ve Coğrafyasının Sürekliliğinde Giresun Yöresi ve Bostanlı Köyü’nde Yer-Su Kutsalları, Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi sayı 34, s. 383–408. KORKMAZ, Mehmet Akif (2023). Âşık Veysel Şatıroğlu'nun Sözlü Metinlerinde Tabiat ve Tarım, Âşık Veysel Kitabı, İstanbul: Ihlamur Yayınevi. KORKMAZ, Mehmet Akif (2024). Mayıs Yedisi Bayramları ve Giresun Ordu Trabzon Kıyı Folklorunda Ritüel-Bereket-Arınma, Uluslararası Deniz ve Kıyı Sempozyumu Bildiri Kitabı, Ankara: AKM Yayını.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 1 12 12
Soru-Yanıt 3 20 60
Alan Çalışması 3 20 60
Ev Ödevi 3 15 45
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 5 1 1 1
ÖÇ 3 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 4 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1
ÖÇ 6 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 7 1 1 1 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek