GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDE-563 TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI İNCELEMELER Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Türk dilinin dünya dilleri arasında yeri ve önemi, tarihi dönemleri hakkında genel bilgi sahibi olmak, Türk lehçelerinin tarihsel ve karşılaştırmalı ses, biçim ve sözdizimsel özelliklerini öğrencilere kavratmak


Prof. Dr. Ahmet GÜNGÖR


1 Türk Dilinin seslik (fonetik) özelliklerini bütün ayrıntılarıyla kavrar.
2 Türkiye Türkçesinin gramerinin yazılmasındaki eksiklikleri, metodik yaklaşımları ve çıkış yollarını akademik açıdan görebilme deneyimi kazanır.
3 Lehçelerarası kültür odaklı sözlü ve yazılı metinlerin aktarımını yapar.
4 Dil, lehçe bağlamında art ve eş zamanlı saha araştırmaları yapar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Türk lehçelerinin genel tasnifi, ses biçim ve sözdizimsel özellikleri, lehçelerle ilgili araştırma ve çalışmalar yapan yerli yabancı dilcilerin kuramsal yaklaşımları, lehçelerle ilgili günümüze kadar yazılan sözlükler (Deyim, atasözleri vd.)


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve önemi
2 Türk dilinin ilk yazılı kaynakları ve Türkçeyle ilgili yazılı kaynaklar (Çin vd.)
3 Türk dilinin tarihi dönemleri, kullandıkları alfabeler
4 Dil, lehçe, şive, ağız vd. terim ve kavramlar
5 Türk dili ve lehçelerin sınıflandırılması üzerine yapılan çalışmalar
6 Yabancı Türkologlar (W. Radlof, A.M. Şerbak, A.Von Gabain vd.)
7 Yerli Türkologlar (Reşit Rahmeti Arat, Ahmet Bican Ercilasun vd.)
8 Ara Sınav
9 Kuzey Batı Türk Lehçeleri (Ses Özellikleri)
10 Kuzey Batı Türk Lehçeleri (Örnek yazılı metinler üzerinde çalışmalar)
11 Güney Batı Türk Lehçeleri (Ses Özellikleri)
12 Güney Batı Türk Lehçeleri (Örnek yazılı metinler üzerinde çalışmalar)
13 Karluk Grubu (Ses Özellikleri)
14 Sibirya Grubu Türk Lehçeleri (Ses özellikleri ve örnek yazılı metinler üzerinde çalışmalar)
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Arat, Reşid Rahmeti (1987), Türk Şivelerinin Tasnifi, Makaleler, Yayına Hazırlayan: Osman Fikri Sertkaya, Ankara, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları Ercilasun , Ahmet B., Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004. Buran, Ahmet-Ercan Alkaya (2007), Çağdaş Türk Lehçeleri, İstanbul, Akçağ Yayınları. Caferoğlu, Ahmet (1984), Türk Dili Tarihi, İstanbul, Enderun Kitabevi. Kononov, A. N. (2006), Türk Dili Araştırmaları Tarihi, Çeviren: Kenan Koç, İstanbul, Multilingual Yayınevi. Tavkul, Ufuk (2003), Türk Lehçelerinin Sınıflandırılmasında Bazı Kriterler, Kırım Dergisi, Sayı: 12 Tekin Talat, (1989), ÒTÜrk Dil ve Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi, Erdem 5, Sayı: 13 Tekin Talat-Mehmet Ölmez (2003), Türk Dilleri-Giriş, İstanbul, Yıldız Dil ve Edebiyat



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 11 3 33
Bireysel Çalışma 11 4 44
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 11 4 44
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 1 1 2 1 2 2 2 2 2 2 1 3 2 2 2
ÖÇ 2 5 4 2 5 4 5 4 2 2 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 5 5 1 1 4 4 5 1 1 1 5 5 2
ÖÇ 4 1 2 4 1 1 1 1 4 4 1 2 2 2 2 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek