Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDE-569 | PSİKOLOJİ VE EDEBİYAT | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Edebi eser incelemelerinde anlatıcının, yazarın, roman ve öykü kişilerinin psikolojik durumlarını görebilir, edebi eser üzerinde psikanalitik analizler yapabilir. Edebi eser incelemesi yaparken iki disiplinin terminolojisini doğru kullanabilir.
Dr. Öğr. Üyesi Fikret USLUCAN
1 | edebi eser incelemelerinde anlatıcının, yazarın, roman ve öykü kişilerinin psikolojik durumlarını görebilir. |
2 | edebi eser üzerinde psikanalitik analizler yapar. |
3 | Edebi eser incelemesi yaparken iki disiplinin terminolojisini doğru kullanabilir. |
Birinci Öğretim
yok
yok
konuyla ilgili literatür taraması yapılır, bir roman ve bir öykünün psikanalitik tahlili analiz edilir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, edebiyat araştırmalarında psikoloji biliminin yeri, ders ile ilgili temel kaynaklar, dersin yürütülüş yöntem ve şekli anlatılır. Kısa bir kaynakça verilir. | ||
2 | Edebiyat araştırmalarında psikanalitik analiz yapılırken kullanılması gereken temel terimler anlatılır. | ||
3 | Dersin içeriğiyle ilgili daha önceden yapılmış lisansüstü tezler ve akademik makaleler tanıtılır, bu araştırmalarda nelere dikkat edildiği gösterilir, başka ne gibi çalışmaların yapılabileceği tartışılır. | ||
4 | Seçilen bir öykü psikanalitik açıdan analiz edilir. | ||
5 | Freud ve Jung’un kuramları, sanat ve edebiyata yaklaşımları, eserleri tanıtılır. | ||
6 | Adler, Lacan, Rollo May, Sabina’ın eserleri, sanat ve edebiyat hakkındaki yaklaşımları tanıtılır. | ||
7 | Seçilen bir romanın kişileri psikanalitik açıdan analiz edilir. Tanıtılan pasikanalistlerin kuram ve düşüncelerinin örnekleri romanda aranır. | ||
8 | ara sınav | ||
9 | incelenen romanda ele alınan mekanların roman kişilerinin psikolojileri üzerindeki etkileri tartışılır. | ||
10 | Önceki haftalarda ele alınan roman ve öykü kişilerinde Oidipus ve Elektra komplekslerinin izleri araştırılır, bunun üzerinde tartışılır. Roman ve öykü kişilerinin çocukluk travmalarının yetişkinlikteki etki ve sonuçları ranır. | ||
11 | Oblomovizm, Bovarizm kavramları tanıtılır. Bu kavramların örneklerinin Türk roman ve hikayesinde olup olmadığı, varsa hangi yönleriyle bu kavramlarla tanımlanabileceği tartışılır. | ||
12 | “Din, mitler, kutsallar, cinsellik, kurban, şiddet, kötülük, intihar, id, ego, süperego” kavramları üzerinde durulur. Bunların “edebi eser”de nasıl aranacağı ve nasıl analiz edileceği, sembolik olarak nasıl anlatıldığı ve bunların sembol olarak kullanımları üzerinde durulur. | ||
13 | “Din, mitler, kutsallar, cinsellik, kurban, şiddet, kötülük, intihar, id, ego, süperego” kavramları üzerinde durulur. Bunların “sinema ve tiyatro”da nasıl aranacağı ve nasıl analiz edileceği, sembolik olarak nasıl anlatıldığı ve bunların sembol olarak kullanımları üzerinde durulur. | ||
14 | Önceden belirlenmiş ve seyredilmiş bir sinema filmi üzerinde “din, mitler, kutsallar, cinsellik, kurban, şiddet, kötülük, intihar, id, ego, süperego” kavramlarıyla açıklanabilecek motifler üzerinde tartışılır. | ||
15 | Psikoloji ve psikanalitiğin edebiyat dışında kalan “resim, heykel, mimari, dans, müzik, tiyatro, sinema, tezhip vb” sanatlardaki yansımalarının neler olabileceği üzerinde durulur ve tartışılır. | ||
16 | dönem sonu sınavı |
Dersin konusuyla ilgili yapılmış bütün lisansüstü tezler. Rene Girard, Şiddet ve Kutsal. Freud, Aşkın Psikolojisi. Mircae Eliade, Mitler Rüyalar ve Gizemler. Mircae Eliade, İmgeler ve Simgeler. Philip Cole, Kötülük Miti. Fethi Benslama, İslam’ın Psikanalizi. Rollo May, Yaratma Cesareti. Rollo May, Aşk ve İrade. İsmet Emre, Edebiyat ve Psikoloji. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı. Jung, Analitik Psikoloji. Emile Durkheim, İntihar. Bekir Onr, Gelişim Psikolojisi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Makale Kritik Etme | 5 | 5 | 25 |
Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Okuma | 13 | 1 | 13 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 1 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 |