| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| TDE-571 | ANLATIBİLİM-I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
İletişimde sözlü ve yazılı anlatım kuramları, gösterge, göstergebilim, anlatı, üslup (biçem, style), üslupbilim (biçembilim), metinbilim, retorik, estetik, imge vd. terimler üzerinde durmak. Anlatının temel unsurları, edebiyat ve kurmacanın yanısıra konuyla ilgili kuramcılar Roland Barthes, Gerard Genette ve araştırmacılar hakkında bilgi vermek. Sözlü ve yazılı anlatıma yönelik metin örnekleri üzerinden anlatı/ üslup değerlendirmeleri yapmak.
Dr. Öğr. Üyesi Seda ÖZBEK
| 1 | Sözlü ve yazılı iletişimle ilgili kavram ve terimleri (anlatı, retorik, estetik, biçem, biçembilim vd.) öğrenir. |
| 2 | Kendini her türlü ortam (sınıf, sokak, yazılı ve görsel medya vd.) ve anlatı türlerinde (hitabet, yazılı edebiyat ve resmi yazışma vd.) ifadede özgüven kazanır. |
| 3 | Yazılı, sözlü metin ve güzel sanatlarla ilgili (sinema, tiyatro, resim, müzik vd.) hangi görsel içerik, yapıt olursa olsun estetik kaygılarla analiz ederek değerlendirme becerisi kazanır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Yazılı ve sözlü iletişimde anlatı ve anlatı türlerinin tanımı, dilbilimsel özellikleri
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Sözlü ve Yazılı İletişim Kuram ve Kaynakları | ||
| 2 | Anlatı, gösterge, göstergebilim, anlambilim, biçem, biçembilim vd. terimler | ||
| 3 | Metin ve metinbilim | ||
| 4 | Biçembilimin köken ve gelişimi | ||
| 5 | Biçembilimin sınıflandırılması | ||
| 6 | Resmi, bilimsel biçem, kamusal biçem | ||
| 7 | Betimsel biçem incelemeleri | ||
| 8 | Ara Sınav | ||
| 9 | Sözcük ve anlambilimsel özellikleri | ||
| 10 | Söz sanatları (mecaz, metafor vd.) | ||
| 11 | İkirciklem (Oksimoron), Tabu-Örtmece Sözler, Sinonim, Antonim, argo vd. | ||
| 12 | Örnek metinler üzerinden betimsel analiz (C. Aytmatov ve M.Şolohov) | ||
| 13 | Türk liderlerin konuşmalarından uygulama örnekleri | ||
| 14 | İfadenin pedagojik ve psikolojik özellikleri | ||
| 15 | Teknoloji ve biçem | ||
| 16 | Final Sınavı |
Adem Çalışkan, Üslup Ve Üslupbilim Üzerine: Üslup Ve Üslupbilim Teorileri, Edebiyatta Üslup Üzerine Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014 Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslup ve Problemleri, Akçağ Yayınları, Ankara, 1993. Bahar Dervişcemaloğlu, Anlatıbilime Giriş, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2014. Şaban Şağlık, Hikâye/Anlatı/Yorum, Hece Yayınları, Ankara, 2014. Chatman, SeymourÖykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, De Ki Basım Yayım, . Ankara, 2008.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 4 | 56 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 180 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
| ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| ÖÇ 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 |