GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDE-579 TATAR TÜRKÇESİ GRAMERİ I Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Öğrencileri Tatar Türkçesinin edebî metinlerini okuyup anlayacak ve gerektiğinde dil bakımından inceleyecek yeterliliğe ulaştırmak.


Dr. Öğr. Üyesi Gamze ÇİMEN


1 ÖÇ-1 Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini bilir. ÖÇ-2 Tatar Kiril alfabesinden Türkiye Türkçesi Latin alfabesine çeviriyazı yapar. ÖÇ-3  Tatar Türkçesinin ses özelliklerini öğrenir. ÖÇ-4 Tatar Türkçesinde söz yapımını öğrenir. ÖÇ-5  Tatar Türkçesinin çekim morfolojisini öğrenir. ÖÇ-6 Temel seviye Tatar Türkçesi metin parçalarını Türkiye Türkçesine aktarıp, ses ve biçim özellikleri bakımından değerlendirebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Tatar Türkleri hakkında bilgi, Tatar Türkçesinin Türk dili içindeki yeri, dil özellilerinin örnek edebî metinlerde gösterilmesi, metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Tatar Kiril alfabesinin öğretilmesi
2 Tatar Türkçesinin ses özellikleri (ünlü özellikleri)
3 Tatar Türkçesinin ses özellikleri (ünlü özellikleri)
4 Tatar Türkçesinde isim söz yapımı
5 Tatar Türkçesinde fiil söz yapımı
6 Tatar Türkçesinin çekim morfolojisine giriş
7 Tatar Türkçesinde isim ve isim çekim ekleri
8 Ara sınav
9 Tatar Türkçesinde isim ve isim çekim ekleri
10 Tatar Türkçesinde fiil ve fiil çekim ekleri (zaman ekleri)
11 Tatar Türkçesinde fiil ve fiil çekim ekleri (zaman ekleri)
12 Tatar Türkçesinde fiil ve fiil çekim ekleri (kip ekleri)
13 Tatar Türkçesindeki isim-fiil, sıfat-fiil ve zarf-fiil ekleri
14 Tatar Türkçesindeki isim-fiil, sıfat-fiil ve zarf-fiil ekleri
15 Genel Değerlendirme
16 Yarıyıl sınavı

Tatarskaya grammatika / Tatar grammatikası T. I (2015). Kazan: Tatarstan Respublikası Fenner Akademiyasé G. İbrahimov Tél, Edebiyat hem Sengat’ İnstitutı (ТӘһСИ). Tatarskaya grammatika / Tatar grammatikası T. II (2016)  Kazan: Tatarstan Respublikası Fenner Akademiyasé G. İbrahimov Tél, Edebiyat hem Sengat’ İnstitutı (ТӘһСИ). Tatarskaya grammatika / Tatar grammatikası T. III (2017)  Kazan: Tatarstan Respublikası Fenner Akademiyasé G. İbrahimov Tél, Edebiyat hem Sengat’ İnstitutı (ТӘһСИ). Diğer Kaynaklar Poppe, N. (1963). Tatar manual. Bloomington: Indiana University Publications. ERCİLASUN, Ahmet B. (1989), Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak.Yay., Ank. ERCİLASUN, Ahmet B. (Editör), (2007), Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ank. ERCİLASUN, Ahmet B. (bş. Kom.), (1998) Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri I fiil-, TDK Yay., Ankara. BURAN, Ahmet ve ALKAYA, Ercan (2001), Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara. ÖNER Mustafa (1998), Bugünkü Kıpçak Türkçesi, TDK Yay., Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 8 3 24
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 5 3 15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 12 36
Ev Ödevi 6 14 84
Toplam İş Yükü (saat) 183

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 3 3 2 1 2 2 3 2 3 3 3 3 5 4 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek