Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SBEMÖ-S24 | MATEMATİKSEL DÜŞÜNMENİN ÖNEMİ VE GELİŞTİRİLMESİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Matematiğin okullarda ders olarak okutulma nedenlerini öğrenmek, düşünmenin tanımını yapmak, iyi düşünen bireyin bazı özelliklerini kavramak, matematiksel düşünmede öğretmenin ve öğrencinin rolünü açıklamak, matematiksel düşünmenin adımlarını harekete geçirecek soruları öğrenmek, matematiksel düşünmenin problem çözme ile ilişkisini kavramak, matematiksel düşünmeye temel teşkil eden süreçler hakkında bilgi edinmek (özelleştirme, genelleştirme, varsayımda bulunma ve ispatlama), ispatın tarihsel gelişimini öğrenmek, matematiksel ispatın amaçlarını açıklamak, matematiksel ispat yapma sürecindeki zorlukları öğrenmek, matematikte ispat yapma süreciyle ilişkili olan etmenleri kavramak, ispat şemalarını, ispatın fonksiyonlarını, ispat stratejilerini, ispat kriterlerini ve ispat düzeylerini öğrenmek, matematikte ispat yöntemleri ve geometrik ispat biçimleri hakkında bilgi edinmek.
Doç. Dr. Cemalettin YILDIZ
1 | Matematik öğretiminde matematiksel düşünmenin önemini kavrayacak |
2 | Matematiksel düşünmenin öğretimine yönelik olarak geliştirilebilecek materyalleri bilecek, geliştirecek ve uygulayacak |
3 | Matematiksel düşünmenin aşamaları ile ilgili teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olacak |
4 | Matematiksel düşünmenin aşamalarına yönelik etkinlikler geliştirecek |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Matematiğin okullarda ders olarak okutulma nedenleri, düşünmenin tanımı, iyi düşünen bireyin bazı özellikleri, matematiksel düşünme atmosferi, matematiksel düşünmede öğretmenin ve öğrencinin rolü, matematiksel düşünmeyi geliştiren iç ve dış faktörler, matematiksel düşünmenin adımlarını harekete geçirecek sorular, matematiksel düşünmenin problem çözme ile ilişkisi, matematiksel düşünmeye temel teşkil eden süreçler, ispatın tarihsel gelişimi, matematiksel ispatın amaçları, matematik eğitiminde ispatın rolü, matematik öğretim programları ve ispat kavramı, matematiksel ispat yapma sürecindeki zorluklar, matematikte ispat yapma süreciyle ilişkili olan etmenler, ispat şemaları, ispatın fonksiyonları, ispat stratejileri, kriterleri ve düzeyleri, bilgisayarla ispat yapma, matematikte ispat yöntemleri, geometrik ispat biçimleri
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Matematik okullarda niçin bir ders olarak okutulur? (matematiksel düşünebilme, matematiğe değer verme, iyi bir problem çözücü olma, matematiği iletişim dili olarak kullanma) | ||
2 | Düşünme nedir ve İyi düşünen bireyin bazı özellikleri | ||
3 | Matematiksel düşünmeyi niçin kullanırız ve Matematiksel düşünmeyi neler geliştirir? | ||
4 | Matematiksel düşünme nasıl işler ve Matematiksel düşünme atmosferi | ||
5 | Matematiksel düşünmede öğretmen ve öğrencinin rolü | ||
6 | Matematiksel düşünmeyi geliştiren iç ve dış faktörler | ||
7 | Matematiksel düşünmenin adımlarını harekete geçirecek sorular ve Matematiksel düşünmenin problem çözme ile ilişkisi | ||
8 | Matematiksel düşünme neleri içerir ve Matematiksel düşünmeye temel teşkil eden süreçler (özelleştirme, genelleştirme, varsayımda bulunma, ispatlama) | ||
9 | İspatın tarihsel gelişimi, Matematiksel ispatın amaçları, Matematik eğitiminde ispatın rolü | ||
10 | Matematik öğretim programları ve ispat kavramı, Matematiksel ispat yapma sürecindeki zorluklar, Matematikte ispat yapma süreciyle ilişkili olan etmenler | ||
11 | İspat nasıl yapılır, İspat şemaları, İspatın fonksiyonları (İspat yaklaşımları), İspat stratejileri | ||
12 | İspat kriterleri, İspat düzeyleri, Bilgisayarla ispat yapma | ||
13 | Matematikte ispat yöntemleri, Geometrik ispat biçimleri, İspat yöntemleri ve biçimleri ile ilgili çalışma yaprakları hazırlama | ||
14 | Matematiksel düşünmenin aşamalarını içeren çalışma yaprakları hazırlama |
Arslan, S., & Yıldız, C. (2010). Reflections from the experiences of 11th graders during the stages of mathematical thinking. Education and Science, 35(156), 17-31. Köğce, D., & Yıldız, C. (2011). A comparision of freshman and senior mathematics student teachers’ views of proof concept. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1266-1270. Köğce, D., Aydın, M., & Yıldız, C. (2010). The views of high school students about proof and their levels of proof (The case of Trabzon). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2, 2544-2549. Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık. Blitzer, R. (2003). Thinking mathematically. New Jersey: Prentice Hall. Stacey, K., Burton, L., & Mason, J. (1985). Thinking mathematically. England: Addison-Wesley Publishers. Tall, D. (2002). Advanced mathematical thinking. USA: Kluwer Academic Publishers. Hacısalihoğlu, H., Mirasyedioğlu, Ş., & Akpınar, A. (2003). Matematik öğretimi: Matematikte yapılandırıcı öğrenme ve öğretme. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Yıldırım, C. (1996). Matematiksel düşünme. İstanbul: Remzi Kitabevi. Terziler, M., & Öner T. (2010). Kanıt nasıl yapılır? Bir yapısal yaklaşım. Ankara: Palme Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 3 | 30 | 90 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 21 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |