GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SBEMÖ-S27 MATEMATİK FELSEFESİNDE KÖŞE TAŞLARI Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans



Matematik eğitiminde bir araştırma yapabilmek için gerekli felsefi ve kuramsal temellerin oluşturulmasını sağlamak.


Doç. Dr. Cemalettin YILDIZ


1 Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisini anlayabilmek
2 Matematiğin temelleri anlayabilmek
3 Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirliği anlayabilmek
4 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmalarını anlayabilmek

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi; matematiğin temelleri ve yöntemleri; Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; matematik felsefesinde temel kuramlar: mantıkçılık, biçimcilik, gelenekselcilik, yapısalcılık, deneyselciler, sezgicilik ve yarı deneyselcilik; felsefi gruplar; gerçekçi matematik yaklaşımı; matematikte tamlık ve tutarlılık arayışları; matematikte sayı mistisizmi; pür ve uygulamalı matematik ayrımı; modern-klasik matematik ayrımı; tümevarım-tümdengelim ayrımı; empirik-apriori ve sentetik-analitik ayrımı; a priori ve sentetik bilgi olarak geometri; Lakatos’un matematik yapma yaklaşımı; etnomatematik; boyut kavramı; graf teori; kaos teori; oyun teorisi; bulanık mantık; deneysel matematik; matematik ve metafizik; matematik ve estetik; matematik ve ilahiyat; aşk ve matematik; matematik ve sanat; matematik ve doğa ve matematik ve edebiyat.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi
2 Matematiğin temelleri ve yöntemleri
3 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları
4 Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık, biçimcilik, gelenekselcilik, yapısalcılık, deneyselciler, sezgicilik ve yarı deneyselcilik
5 Matematik felsefesinde felsefi gruplar; gerçekçi matematik yaklaşımı
6 Matematikte tamlık ve tutarlılık arayışları
7 Matematikte sayı mistisizmi; pür ve uygulamalı matematik ayrımı
8 Modern-klasik matematik ayrımı; tümevarım-tümdengelim ayrımı
9 Empirik-apriori ve sentetik-analitik ayrımı
10 A priori ve sentetik bilgi olarak geometri
11 Lakatos’un matematik yapma yaklaşımı
12 Etnomatematik, boyut kavramı, graf teori, kaos teori
13 Oyun teorisi, bulanık mantık, deneysel matematik, matematik ve metafizik
14 Matematik ve estetik, matematik ve ilahiyat, aşk ve matematik, matematik ve sanat, matematik ve doğa ve matematik ve edebiyat

Dursun, Y. (2003). Matematik felsefesi. İstanbul: İmge Yayıncılık. Baki, A. (2020). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 3 30 90
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 21 21
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 21 21
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek