GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
CHH-513 HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; Hemşireliğin temel kavramlarını kavrayarak hemşirelik bakımında kullanacağı genel bir görüş kazandırmaktır.


Doç. Dr. Asuman Çobanoğlu


1 Hemşireliğin tarihsel gelişimini ve Hemşirelikte yasal gelişimi bilir.
2 Hemşirelik kavramı, Türkiye’de ve dünyada hemşirelik eğitiminin ve mesleğinin gelişimini bilir.
3 Hemşireliğin kavramsal çerçevesini bilme, hemşirelik kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar.
4 Kavram, kuram ve hemşirelik kavramlarını bilme, analiz edebilir.
5 Bakım kavramı ve holistik bakım ve palyatif bakımı bilir. Hemşirelik bakımı ve bakım modellerini bilir ve uygular.
6 Hemşirelik hizmeti sunumunda hemşirelik kavramlarını kullanabilir.
7 Hümanizm ve Holizm kavramları ve Anksiyete ve Stres kavramlarını bilir ve açıklar.
8 Güç ve Güçsüzlük kavramları ve Hasta Güvenliği kavramını bilir ve açıklar. Yaşam Kalitesi, Sağlıkta Kalite ve Bakım Standartları ve Hasta Memnuniyeti kavramlarını bilir ve açıklar.
9 Uyku, Konfor ve Tükenmişlik kavramlarını bilir ve açıklar. Hemşirelik Değerleri, Etik Kavramı ve Ahlak kavramlarını bilir ve açıklar.
10 Hemşirelik Değerleri ve felsefesini bilir, açıklar. Enfeksiyon, Kanıt Temelli Uygulama ve Sağlık Eğitimi Kavramlarını bilir.

Birinci Öğretim


Yok.


yok.


1-Derse giriş ve dersin takdimi, 2-Hemşireliğin tarihsel gelişimi, 3-Hemşirelik; bilim, meslek, sanat, 4-Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik mesleğinin gelişimi, 5- Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik eğitiminin gelişimi, 6-Hemşirelikte yasal gelişim, 7-Kavram, Kuram ve Modellerin Tarihçesi, 8-Hemşirelik liderleri ve hemşirelik teorileri, 9- İnsan ve çevre kavramı, 10-Sağlık ve hastalık kavramı, sağlığın değerlendirilmesi, 11- Bakım kavramı, Holistik bakım, 12-Hemşirelik Bakım Planı, Bakım Planı Modelleri, Bakım Planı Kullanmanın Yararları ve Önemi, 13-Vaka Çalışması ve Kavramların Analizi Empati ve İletişim, 14- Benlik Kavramı, Benlik Saygısı, Beden İmajı, 15- Hümnizm ve Holizm, 16- Anksiyete ve Stres, 17-Güç ve Güçsüzlük 18- Hasta Güvenliği, 19-Yaşam Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti, 20- Hemşirelik Değerleri, 21- Konfor Kavramı, 22- Sağlıkta Kalite ve Bakım Standartları ve Hasta Memnuniyeti 23- Etik Kavramı ve Ahlak, 24- Tükenmişlik


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Derse Giriş ve Dersin Takdimi Yok. Yok.
2 Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi Hemşirelik; Bilim, Meslek ve Sanat Olarak Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Mesleğinin Gelişimi Yok. Yok.
3 Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi Hemşirelikte Yasal Gelişim. Yok. Yok.
4 Hemşirelikte Kavram ve Kuram, Kavramsal Modellerin Tarihçesi Hemşirelik Liderleri ve Hemşirelik Teorileri. Yok. Yok.
5 İnsan (Biyo-psiko-sosyal) ve Çevre Kavramı Sağlık ve Hastalık Kavramı Sağlığın Değerlendirilmesi Yok. Yok.
6 Bakım Kavramı ve Holistik Bakım Palyatif Bakım Yok. Yok.
7 Hemşirelik Bakım Planı, Bakım Planı Modelleri, Bakım Planı Kullanmanın Yararları ve Önemi Vaka Çalışması ve Kavramların Analizi-1 Yok. Yok.
8 Ara sınav Yok. Yok.
9 Hümanizm ve Holizm Kişilik, Benlik Kavramı, Benlik Saygısı, Beden İmajı Yok. Yok.
10 Empati ve İletişim Anksiyete ve Stres Güç ve Güçsüzlük Yok. Yok.
11 Hasta Güvenliği Yaşam Kalitesi Sağlıkta Kalite ve Bakım Standartları ve Hasta Memnuniyeti Yok. Yok.
12 Değerler, Hemşirelik Değerleri Hemşirelik Felsefesi Etik Kavramı ve Ahlak Yok. Yok.
13 Konfor Kavramı Uyku Tükenmişlik Yok. Yok.
14 Enfeksiyon Kanıt Temelli Uygulama Sağlık Eğitimi Yok. Yok.
15 Dersin ve Dönemin Değerlendirilmesi Yok. Yok.
16 Yıl Sonu Sınavı Yok. Yok.

Demirbağ, B. C. (Ed.). (2021). Hemşirelik kuramları kavram haritalarıyla. Akademisyen Kitabevi. McKenna, H. A., Pajnkihar, M., & Vrbnjak, D. (2025). Fundamentals of nursing models, theories and practice. John Wiley & Sons. Kaya, N., Babadağ, K., Kaçar, G. Y., & Uygur, E. (2010). Hemşirelerin hemşirelik model/kuramlarını, hemşirelik sürecini ve sınıflama sistemlerini bilme ve uygulama durumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3), 24-33. Toru, F. (2020). Hemşirelik uygulamalarının kilit noktası: bireyselleştirilmiş bakım. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 46-59. Gül, Ş. (2019). Bakım Kavramı işığında hemşirelik bakımı ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 129-134. Bayındır, S. K., & Biçer, S. (2019). Holistik hemşirelik bakımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 25-29. Gürhan N., Yaman Sözbir Ş., Polat Ü. (2020). Hemşirelik alanında kullanılan Kavram Beceri ve Modeller. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri. Anakara.


Sunum, Vaka Takdimi, Tartışma.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Tartışma 14 2 28
Soru-Yanıt 14 2 28
Örnek Vaka İncelemesi 14 2 28
Makale Kritik Etme 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 1 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek