| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| CHH-513 | HEMŞİRELİĞİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; Hemşireliğin temel kavramlarını kavrayarak hemşirelik bakımında kullanacağı genel bir görüş kazandırmaktır.
Doç. Dr. Asuman Çobanoğlu
| 1 | Hemşireliğin tarihsel gelişimini ve Hemşirelikte yasal gelişimi bilir. |
| 2 | Hemşirelik kavramı, Türkiye’de ve dünyada hemşirelik eğitiminin ve mesleğinin gelişimini bilir. |
| 3 | Hemşireliğin kavramsal çerçevesini bilme, hemşirelik kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar. |
| 4 | Kavram, kuram ve hemşirelik kavramlarını bilme, analiz edebilir. |
| 5 | Bakım kavramı ve holistik bakım ve palyatif bakımı bilir. Hemşirelik bakımı ve bakım modellerini bilir ve uygular. |
| 6 | Hemşirelik hizmeti sunumunda hemşirelik kavramlarını kullanabilir. |
| 7 | Hümanizm ve Holizm kavramları ve Anksiyete ve Stres kavramlarını bilir ve açıklar. |
| 8 | Güç ve Güçsüzlük kavramları ve Hasta Güvenliği kavramını bilir ve açıklar. Yaşam Kalitesi, Sağlıkta Kalite ve Bakım Standartları ve Hasta Memnuniyeti kavramlarını bilir ve açıklar. |
| 9 | Uyku, Konfor ve Tükenmişlik kavramlarını bilir ve açıklar. Hemşirelik Değerleri, Etik Kavramı ve Ahlak kavramlarını bilir ve açıklar. |
| 10 | Hemşirelik Değerleri ve felsefesini bilir, açıklar. Enfeksiyon, Kanıt Temelli Uygulama ve Sağlık Eğitimi Kavramlarını bilir. |
Birinci Öğretim
Yok.
yok.
1-Derse giriş ve dersin takdimi, 2-Hemşireliğin tarihsel gelişimi, 3-Hemşirelik; bilim, meslek, sanat, 4-Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik mesleğinin gelişimi, 5- Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik eğitiminin gelişimi, 6-Hemşirelikte yasal gelişim, 7-Kavram, Kuram ve Modellerin Tarihçesi, 8-Hemşirelik liderleri ve hemşirelik teorileri, 9- İnsan ve çevre kavramı, 10-Sağlık ve hastalık kavramı, sağlığın değerlendirilmesi, 11- Bakım kavramı, Holistik bakım, 12-Hemşirelik Bakım Planı, Bakım Planı Modelleri, Bakım Planı Kullanmanın Yararları ve Önemi, 13-Vaka Çalışması ve Kavramların Analizi Empati ve İletişim, 14- Benlik Kavramı, Benlik Saygısı, Beden İmajı, 15- Hümnizm ve Holizm, 16- Anksiyete ve Stres, 17-Güç ve Güçsüzlük 18- Hasta Güvenliği, 19-Yaşam Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti, 20- Hemşirelik Değerleri, 21- Konfor Kavramı, 22- Sağlıkta Kalite ve Bakım Standartları ve Hasta Memnuniyeti 23- Etik Kavramı ve Ahlak, 24- Tükenmişlik
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse Giriş ve Dersin Takdimi | Yok. | Yok. |
| 2 | Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi Hemşirelik; Bilim, Meslek ve Sanat Olarak Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Mesleğinin Gelişimi | Yok. | Yok. |
| 3 | Dünyada ve Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi Hemşirelikte Yasal Gelişim. | Yok. | Yok. |
| 4 | Hemşirelikte Kavram ve Kuram, Kavramsal Modellerin Tarihçesi Hemşirelik Liderleri ve Hemşirelik Teorileri. | Yok. | Yok. |
| 5 | İnsan (Biyo-psiko-sosyal) ve Çevre Kavramı Sağlık ve Hastalık Kavramı Sağlığın Değerlendirilmesi | Yok. | Yok. |
| 6 | Bakım Kavramı ve Holistik Bakım Palyatif Bakım | Yok. | Yok. |
| 7 | Hemşirelik Bakım Planı, Bakım Planı Modelleri, Bakım Planı Kullanmanın Yararları ve Önemi Vaka Çalışması ve Kavramların Analizi-1 | Yok. | Yok. |
| 8 | Ara sınav | Yok. | Yok. |
| 9 | Hümanizm ve Holizm Kişilik, Benlik Kavramı, Benlik Saygısı, Beden İmajı | Yok. | Yok. |
| 10 | Empati ve İletişim Anksiyete ve Stres Güç ve Güçsüzlük | Yok. | Yok. |
| 11 | Hasta Güvenliği Yaşam Kalitesi Sağlıkta Kalite ve Bakım Standartları ve Hasta Memnuniyeti | Yok. | Yok. |
| 12 | Değerler, Hemşirelik Değerleri Hemşirelik Felsefesi Etik Kavramı ve Ahlak | Yok. | Yok. |
| 13 | Konfor Kavramı Uyku Tükenmişlik | Yok. | Yok. |
| 14 | Enfeksiyon Kanıt Temelli Uygulama Sağlık Eğitimi | Yok. | Yok. |
| 15 | Dersin ve Dönemin Değerlendirilmesi | Yok. | Yok. |
| 16 | Yıl Sonu Sınavı | Yok. | Yok. |
Demirbağ, B. C. (Ed.). (2021). Hemşirelik kuramları kavram haritalarıyla. Akademisyen Kitabevi. McKenna, H. A., Pajnkihar, M., & Vrbnjak, D. (2025). Fundamentals of nursing models, theories and practice. John Wiley & Sons. Kaya, N., Babadağ, K., Kaçar, G. Y., & Uygur, E. (2010). Hemşirelerin hemşirelik model/kuramlarını, hemşirelik sürecini ve sınıflama sistemlerini bilme ve uygulama durumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(3), 24-33. Toru, F. (2020). Hemşirelik uygulamalarının kilit noktası: bireyselleştirilmiş bakım. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 46-59. Gül, Ş. (2019). Bakım Kavramı işığında hemşirelik bakımı ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 129-134. Bayındır, S. K., & Biçer, S. (2019). Holistik hemşirelik bakımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 25-29. Gürhan N., Yaman Sözbir Ş., Polat Ü. (2020). Hemşirelik alanında kullanılan Kavram Beceri ve Modeller. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri. Anakara.
Sunum, Vaka Takdimi, Tartışma.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Tartışma | 14 | 2 | 28 |
| Soru-Yanıt | 14 | 2 | 28 |
| Örnek Vaka İncelemesi | 14 | 2 | 28 |
| Makale Kritik Etme | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 180 | ||
| PÇ 1 | |
| ÖÇ 1 | |
| ÖÇ 2 | |
| ÖÇ 3 | |
| ÖÇ 4 | |
| ÖÇ 5 | |
| ÖÇ 6 | |
| ÖÇ 7 | |
| ÖÇ 8 | |
| ÖÇ 9 | |
| ÖÇ 10 |