| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İNS523 | HİDROLOJİK MODELLER | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin hidrolojik süreçlerin modellenmesi ve havza ölçeğinde su kaynaklarının analizi konusunda ileri düzey bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır. Ders kapsamında özellikle Soil & Water Assessment Tool (SWAT) yazılımı üzerinden hidrolojik modelleme öğretilerek, öğrencilerin su akışı, sediman taşınımı, besin maddesi döngüsü ve arazi kullanımı gibi parametreleri analiz edebilme yetkinliği geliştirilir.
Dr. Öğretim Üyesi Enes YILDIRIM
| 1 | Hidrolojik modelleme kavramlarını ve temel prensiplerini açıklayabilme. |
| 2 | SWAT yazılımının temel bileşenlerini tanımlayabilme. |
| 3 | Bir havza için hidrolojik model kurabilme, kalibre edebilme ve doğrulama yapabilme. |
| 4 | Model sonuçlarını yorumlayarak su yönetimi kararlarıyla ilişkilendirebilme. |
| 5 | İklim değişikliği ve arazi kullanım senaryolarında hidrolojik modelleme yapabilme. |
Birinci Öğretim
None
None
Ders, hidrolojik modelleme kavramları, model seçimi ve kalibrasyon süreçleri ile başlar. SWAT yazılımının temel yapısı, veri gereksinimleri, model kurulumu, kalibrasyon/validasyon yöntemleri ve sonuçların değerlendirilmesi ayrıntılı olarak ele alınır. Ayrıca, hidrolojik modellerin havza yönetimi, su kalitesi analizi, iklim değişikliği senaryoları ve sürdürülebilir su kaynakları planlamasında kullanımına odaklanılır.
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Hidrolojik modellemeye giriş: kavramlar ve yöntemler | ||
| 2 | Hidrolojik döngü ve modelleme ilişkisi | ||
| 3 | SWAT yazılımına giriş: tarihçe ve genel yapı | ||
| 4 | Buharlaşma kayıplarının modellemesi | ||
| 5 | SWAT havza ve alt havza tanımlamaları | ||
| 6 | Hidrolojik süreçlerin modellenmesi (yağış-akış ilişkisi) | ||
| 7 | SWAT’ta kalibrasyon ve validasyon teknikleri | ||
| 8 | Vize Haftası | ||
| 9 | Su kalitesi modellemesi: sediman, besin maddeleri ve kirleticiler | ||
| 10 | SWAT-CUP kullanımı ve parametrik duyarlılık analizi | ||
| 11 | İklim değişikliği ve arazi kullanım senaryoları | ||
| 12 | SWAT sonuçlarının görselleştirilmesi ve raporlanması | ||
| 13 | Havza yönetimi ve sürdürülebilirlik açısından model uygulamaları | ||
| 14 | Final Haftası |
Hidrolojik Modeller, Prof. Dr. Mehmetçik Bayazıt, ITU.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 | |
None
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Derse Katılım | 8 | 10 | 80 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 10 | 50 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 10 | 50 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 186 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 |
| ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 |
| ÖÇ 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 |
| ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 |
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 |