GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
COĞ-521 UZAKTAN ALGILAMANIN TEMEL PRENSİPLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans



Gelişmiş bir teknoloji olan uzaktan algılanmış görüntülerin (uydu görüntüleri, hava fotoğrafları, radar görüntüleri vs.) ve coğrafi bilgi sistemlerinde veri toplama ve yorumlama aşamalarında kullanımının öğretimini amaçlamaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Cüneyt AKTAŞ


1 Uzaktan algılamanın tanımını, tarihçesini ve temel kavramları öğrenir.
2 Uydu görüntülerinde çözünürlük kavramlarını öğrenir.
3 Uzaktan algılamada temel görüntü işleme aşamalarını kavrar.
4 Uzaktan algılama görüntülerinde sınıflandırma kavramını uygulayarak öğrenir.
5 Uzaktan algılama görüntülerinde farklı uygulamalar kavrar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Uzaktan Algılama'nın tanımı, tarihçesi ve temel kavramları, Uzaktan Algılama’da kullanılan uydular-sistemler, Uydu görüntülerinde çözünürlük kavramı, Temel görüntü işleme aşamaları, Sınıflandırma (kontrollü ve kontrolsüz), NDVI, NDWI vb diğer uygulamalar


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders içeriğinin anlatımı ve tanımı
2 Uzaktan Algılama'nın tanımı, tarihçesi ve temel kavramları
3 Uzaktan Algılama’da kullanılan uydular-sistemler
4 Uzaktan Algılama’da kullanılan uydular-sistemler
5 Isıl Uzaktan Algılama
6 Mikrodalga Uzaktan Algılama
7 Görüntü çeşitleri ve özellikleri
8 Ara Sınav
9 Dijital görüntü işleme
10 Kontrolsüz sınıflandırma
11 Kontrollü sınıflandırma
12 Doğruluk analizleri
13 Uzaktan Algılama uygulamaları
14 Uzaktan Algılama uygulamaları
15 Uzaktan Algılama uygulamaları
16 Dönem Sonu Sınavı

Aktaş, C. ve Bahadır, M. (2022). Çam Burnu (Ordu) ile Gül Burnu (Giresun) arası kıyı çizgisinin zamansal değişimi ve kıyı kullanımı. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (45), 320-348. Altuntaş, C. ve Çorumluoğlu, Ö. (2002). “Uzaktan algılama görüntülerinde dijital görüntü işleme ve RSImage yazılımı”. Selçuk Üniversitesi Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Öğretiminde 30. Yıl Sempozyumu, Konya. Bahadır, M. ve Bahadır, M. (2013). Akşehir Gölü’nde alansal değişimlerin uzaktan algılama teknikleri ile belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (28), 246-275. Benek, S. & Şahap, A. (2017). Şanlıurfa şehrinde coğrafi bilgi sistemleri (CBS) ve uzaktan algılama (UA) kullanılarak yeşil alanların yeterliliğinin belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (36), 304-314. Çelik, M. ve Gülersoy, A. (2013). Kilis merkez ilçede marnlı çıplak yüzeylerin zamansal değişiminin uzaktan algılama ile analizi (1984-2010) ve bu yüzeylerin rehabilitasyonu için öneriler. Marmara Coğrafya Dergisi, (28), 487-500. Çelik, M. A. (2016). Kozan İlçesi’nde (Adana) kurak koşulların farklı arazi örtüleri üzerine etkisinin incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (34), 283-299. Gülersoy, A. E. (2013). Marmara Gölü yakın çevresindeki arazi kullanım faaliyetlerinin zamansal değişimi (1975-2011) ve göl ekosistemine etkileri. Türk Coğrafya Dergisi, 61, 31-44. Gülersoy, A. E. (2014). Seferihisar’da arazi kullanımının zamansal değişimi (1984-2010) ve ideal arazi kullanımı için öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 155-180. Güney, Y. ve Polat, S. (2015). Uzaktan algılama verileri ile kıyı çizgisi değişiminin belirlenmesi: Aliağa ve Çandarlı örneği. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 8(1), 11-17. Kavzoğlu, T. ve Çölkesen, İ. (2011, Mayıs). “Uzaktan algılama teknolojileri ve uygulama alanları”. Türkiye’de Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Çalıştayı, Okan Üniversitesi, İstanbul. Sesören, A. (1999). Uzaktan algılamada temel kavramlar. İstanbul: Birsen Yayınevi. Soyaslan, İ. ve Hepdeniz, K. (2016). Coğrafi bilgi sistemleri ve uzaktan algılama kullanılarak Burdur ili arazi kullanımının zamansal değişiminin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2) , 94-101. Yavaşlı, D. D. ve Ölgen, M. K. (2019). Coğrafyada uzaktan algılama. İstanbul: Kriter yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Gözlem 1 1 1
Alan Gezisi 2 6 12
Makale Yazma 2 5 10
Makale Kritik Etme 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 3 21
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 3 21
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek