GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
COĞ-506 NÜFUS TEORİLERİ VE POLİTİKALARI Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans



• Nüfus teori ve politikalarının coğrafya bilimi içerisindeki yerini ve coğrafyacının konuya bakış açısını kavratmak, • Nüfus teori ve politikalarındaki değişimi ve bu değişimin sebeplerini, sonuçlarını bilme, ifade edebilme, analiz edebilme becerisi kazandırmak. • Nüfus politikalarındaki mekânsal farklılıkları ve bu farklılıklarda etkili olan doğal ve beşeri faktörleri (sebepleri) bilme, ifade edebilme, analiz edebilme becerisi kazandırmak. • Nüfusun politikalarının uygulandığı yerdeki çevresel, ekonomik ve sosyo-kültürel etkilerini bilme, ifade edebilme, analiz edebilme becerisi kazandırmak. • Nüfusa ilişkin veri toplayabilme; bu veriler aracılığı ile tablo, grafik, harita oluşturabilme; oluşturulan tablo, grafik ve haritaları yorumlayabilme becerisi kazandırmak. • Nüfusun geleceğine ilişkin fikir üretme, bunları sözlü ve yazılı olarak sunma / yayma motivasyonu kazandırmak.


Doç. Dr. Eren ŞENOL


1 Nüfus teori ve politikalarının coğrafya bilimi içerisindeki yerini ve coğrafyacının konuya bakış açısını bilir, ifade edebilir, analiz edebilir.
2 Nüfus teori ve politikalarındaki değişimi ve bu değişimin sebeplerini, sonuçlarını bilir, ifade edebilir, analiz edebilir.
3 Nüfus politikalarındaki mekânsal farklılıkları ve bu farklılıklarda etkili olan doğal ve beşeri faktörleri (sebepleri) bilir, ifade edebilir, analiz edebilir.
4 Nüfus politikalarının, uygulandığı yerdeki çevresel, ekonomik ve sosyo-kültürel etkilerini bilir, ifade edebilir, analiz edebilir.
5 Nüfusa ilişkin veri toplayabilir; bu veriler aracılığı ile tablo, grafik, harita oluşturabilir; oluşturulan tablo, grafik ve haritaları yorumlayabilir.
6 Nüfusun geleceğine ilişkin bilimsel araştırma yapabilir, bunları akademik platformlarda sözlü ve yazılı olarak sunabilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Nüfus, Nüfus Teorileri, Nüfusun Dağılışına Yönelik Politikalar, Nüfusun Niteliğine Yönelik Politikalar, Nüfusun Niceliğine Yönelik Politikalar.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Kavramsal Çerçeve: Bilim, Hipotez, Teori, Kanun
2 Klasik Dönemde Nüfus Artışına Yönelik Yaklaşımlar
3 Thomas Robert Malthus ve Nüfus Teorisi
4 Knut Wicksell ve Nüfus Teorisi
5 Ester Boserup ve Nüfus Teorisi
6 Roma Kulübü (Meadows ve Arkadaşları) ve Nüfus Teorisi
7 Demografik Dönüşüm
8 Ara Sınav
9 Nüfusun Niceliğine İlişkin Nüfus Politikaları: Türkiye
10 Nüfusun Niceliğine İlişkin Nüfus Politikaları: Küresel Örnekler
11 Nüfusun Niteliğine İlişkin Nüfus Politikaları: Türkiye
12 Nüfusun Niteliğine İlişkin Nüfus Politikaları: Küresel Örnekler
13 Nüfusun Dağılışına İlişkin Nüfus Politikaları: Türkiye
14 Nüfusun Dağılışına İlişkin Nüfus Politikaları: Küresel Örnekler
15 Ortak Geleceğimiz – Sürdürülebilir kalkınma
16 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Şenol, E. (2018). Türkiye’nin Son Dönem Nüfus Politikasının Dikkat Çeken Sloganı: “En Az Üç Çocuk: Peki, Ama Neden?”, (Ed. Burak Eryılmaz, Kurtuluş Özlü, Yusuf Bahadır keskin, Cem Yücetürk, Sosyal Bilimlerde Güncel Akademik Çalışmalar içinde Bölüm Yazarlığı) Gece Kitaplığı, Ankara. HÜNEE (2009). Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması-2008, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü,Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi.Eryurt, M. A., Beşe Canpolat, Ş. ve Koç İ. (2013). Türkiye’de Nüfus ve Nüfus Politikaları: Öngörüler ve Öneriler, Amme İdaresi Dergisi, Cilt:46, Sayı:4, Sayfa: 129 -156. Yıldırım, S. (2016). Cumhuriyet Dönemi Nüfus Politikaları Çerçevesinde Göç ve Göç Politikaları (1921 -1960), Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı:24, Sayfa:273-301. Yüceşahin, M. (2011). Küresel Bir Süreç Olarak Demografik Dönüşüm: Mekânsal Bir Değerlendirme, Coğrafi Bilimler Dergisi, Cilt:9, Sayı:1, Sayfa:11-27.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 2 14 28
Makale Kritik Etme 10 5 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 4 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 4 28
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 5 5 4 4 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 4 4 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 4 4 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 4 4 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek