| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| DOĞ-508 | HEMŞİRELİK KURAMLARI VE BAKIM MODELLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; hemşireliğin gelişmesinde önemli role sahip olan kuramlar ve bakım modellerine ilişkin bilginin ve bakımı kuramsal çerçevede yönetebilme becerisinin kazandırılmasıdır.
Dr. Öğr. Üyesi Sevgi Doğan
| 1 | Hemşirelik metaparadigmalarını açıklayabilir. |
| 2 | Hemşirelik model ve kuramların tarihsel gelişim sürecini bilir. |
| 3 | Kuram ve modellerin hemşirelikteki önemini açıklayabilir. |
| 4 | Hemşirelik kuramcıları, kuram türleri ve bakım modellerini bilir |
| 5 | Kuramların kavramsal çerçevesini bilir ve kuramla ilgili bilgileri analiz edebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
1- Hemşirelikte kavram, kuram ve model kavramları ve önemi 2-Hemşirelik kuramlarının tarihsel gelişim süreci 3- Hemşirelik metaparadigmaları 4- Hemşirelik kuramcıları, kuramları ve bakım modelleri
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse Giriş ve Dersin Takdimi | Yok | Yok |
| 2 | Hemşirelikte kavramsal terminoloji (kavram, kuram ve model); Hemşirelik model ve kuramlarının tarihsel gelişim süreci | Yok | Yok |
| 3 | Hemşirelik metaparadigmaları | Yok | Yok |
| 4 | Florence Nightingale’nin kuramı | Yok | Yok |
| 5 | Virginia Henderson’un kuramı | Yok | Yok |
| 6 | Roper, Logan ve Tierney’in kuramı | Yok | Yok |
| 7 | Ida Jean Orlando’nun kuramı | Yok | Yok |
| 8 | Ara Sınav | Yok | Yok |
| 9 | Sister Callista Roy’un kuramı | Yok | Yok |
| 10 | Dorethea E. Orem’in kuramı | Yok | Yok |
| 11 | Myra E. Levine’ nin kuramı | Yok | Yok |
| 12 | Madeleine M. Leininger kuramı | Yok | Yok |
| 13 | Lydia E. Hall’ın kuramı; Martha E. Rogers’ın kuramı | Yok | Yok |
| 14 | Betty Neuman’ ın kuramı; Ernestine Widenbach’ ın kuramı | Yok | Yok |
•Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset Matbaası. İstanbul. •Akça Ay, F. (2023). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. •Pektekin, Ç. (2013). Hemşirelik felsefesi. Kuramlar-bakım modelleri ve politik yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevleri. •Aştı, T.A. Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Esasları. Akademi Basın ve Yayıncılık. •Alligood, M. R. (2017). Nursing theorists and their work-e-book. Elsevier Health Sciences. •Alpar ŞE ve Bahçecik N. (çev. Ed.) (2019). Hemşirelik Kuramları Modelleri ve Uygulama Esasları 2. Baskı. Akademisyen Kitabevi. •McKenna, H., Pajnkihar, M., & Murphy, F. (2014). Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice, with Wiley E-Text. John Wiley & Sons.
Anlatım, soru-cevap, vaka analizi, tartışma, seminer sunumları
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Seminer | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 6 | 42 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 6 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 186 | ||
| PÇ 1 | |
| ÖÇ 1 | |
| ÖÇ 2 | |
| ÖÇ 3 | |
| ÖÇ 4 | |
| ÖÇ 5 |