GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
DOĞ-508 HEMŞİRELİK KURAMLARI VE BAKIM MODELLERİ Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; hemşireliğin gelişmesinde önemli role sahip olan kuramlar ve bakım modellerine ilişkin bilginin ve bakımı kuramsal çerçevede yönetebilme becerisinin kazandırılmasıdır.


Dr. Öğr. Üyesi Sevgi Doğan


1 Hemşirelik metaparadigmalarını açıklayabilir.
2 Hemşirelik model ve kuramların tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Kuram ve modellerin hemşirelikteki önemini açıklayabilir.
4 Hemşirelik kuramcıları, kuram türleri ve bakım modellerini bilir
5 Kuramların kavramsal çerçevesini bilir ve kuramla ilgili bilgileri analiz edebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


1- Hemşirelikte kavram, kuram ve model kavramları ve önemi 2-Hemşirelik kuramlarının tarihsel gelişim süreci 3- Hemşirelik metaparadigmaları 4- Hemşirelik kuramcıları, kuramları ve bakım modelleri


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Derse Giriş ve Dersin Takdimi Yok Yok
2 Hemşirelikte kavramsal terminoloji (kavram, kuram ve model); Hemşirelik model ve kuramlarının tarihsel gelişim süreci Yok Yok
3 Hemşirelik metaparadigmaları Yok Yok
4 Florence Nightingale’nin kuramı Yok Yok
5 Virginia Henderson’un kuramı Yok Yok
6 Roper, Logan ve Tierney’in kuramı Yok Yok
7 Ida Jean Orlando’nun kuramı Yok Yok
8 Ara Sınav Yok Yok
9 Sister Callista Roy’un kuramı Yok Yok
10 Dorethea E. Orem’in kuramı Yok Yok
11 Myra E. Levine’ nin kuramı Yok Yok
12 Madeleine M. Leininger kuramı Yok Yok
13 Lydia E. Hall’ın kuramı; Martha E. Rogers’ın kuramı Yok Yok
14 Betty Neuman’ ın kuramı; Ernestine Widenbach’ ın kuramı Yok Yok

•Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset Matbaası. İstanbul. •Akça Ay, F. (2023). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri. •Pektekin, Ç. (2013). Hemşirelik felsefesi. Kuramlar-bakım modelleri ve politik yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevleri. •Aştı, T.A.  Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Esasları. Akademi Basın ve Yayıncılık. •Alligood, M. R. (2017). Nursing theorists and their work-e-book. Elsevier Health Sciences. •Alpar ŞE ve Bahçecik N. (çev. Ed.) (2019). Hemşirelik Kuramları Modelleri ve Uygulama Esasları 2. Baskı. Akademisyen Kitabevi. •McKenna, H., Pajnkihar, M., & Murphy, F. (2014). Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice, with Wiley E-Text. John Wiley & Sons.


Anlatım, soru-cevap, vaka analizi, tartışma, seminer sunumları


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Seminer 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 6 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 6 42
Toplam İş Yükü (saat) 186

PÇ 1
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek