GERİ DÖN

Önlisans Programları


Dereli Meslek Yüksekokulu - Aşçılık - - Aşçılık



Program Tanımları

Aşçı

ÖSYM Başkanlığınca yapılan Yüksek Öğrenime Geçiş Sınavına (YGS) girmeleri ve "Aşçılık" için yeterli YGS-4 puanı almaları halinde programa yerleştirileceklerdir.

Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesi (QF-EHEA)”'nde tanımlanan “Birinci Düzey (First Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)” 'nde tanımlanan "5. Düzey" yeterlilikleri için belirlenmiş olan AKTS kredi koşullarını ve düzey yeterliliklerini; ayni zamanda, “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesi (EQF-LLL)” nde tanımlanan "5. Düzey" yeterliliklerini sağlamaktadır.

Aşçılık programının temel amacı yiyecek-içecek sektöründe ihtiyaç duyulan kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerle donanmış ulusal ve uluslararası alanda rekabet edebilecek yiyecek- içecek sektörüne hizmet verecek uzman personel yetiştirmektir. Programın bir diğer amacı da zengin Türk mutfak kültürünün akademik bir ortamda araştırılması ve korunmasını sağlamak ve bu kültürü uluslararası alanda tanıtmaktır. İki yıllık ön lisans programı süresince adaylara en temelden en ileri seviyeye kadar uluslararası mutfak teknikleri, Türk mutfağı teknikleri, yiyecek-içecek işletmeciliği, gıda bilimi, yemek kültürü ve tarihi gibi alanlarda teorik ve uygulamalı olarak eğitim verilmektedir. Bölüm de eğitim dili Türkçedir. Klasik yemek pişirme teknikleri ve Türk-Osmanlı mutfaklarının yansıra dünya mutfakları, pastane ürünleri, vejeteryan mutfak gibi derslerle program zenginleştirilmiştir. Bölümde öğrencilerin bilgi, beceri ve yaratıcıklarını geliştirebilecekleri eğitim mutfağı bulunmaktadır. Programda ders kitaplarıyla öğretilen bilgileri desteklemek ve pekiştirmek için 30 iş gününü içeren staj zorunludur.

Bu programdan mezun olan öğrenci konaklama işletmeleri, yiyecek-içecek işletmeleri ve ağırlama hizmeti veren kamu veya özel kurum ve kuruluşlarda istihdam edilirler.

Aşçılık ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan DGS'de (Dikey Geçiş Sınavı) başarılı oldukları takdirde fakültelerin benzer lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.

Herhangi bir ders için yarıyıl/yıl içi değerlendirmesi en az bir ara sınav olmak koşuluyla ödev, uygulama ve diğer çalışmalardan oluşur. Her dersin değerlendirilmesinde; öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların başarı notuna katkı oranları dikkate alınır. Başarı notu; yarıyıl/yıl içi değerlendirmesi ve yarıyıl/yıl sonu sınavı notlarından hesaplanır. Yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı dersin sorumlusu tarafından en az %40 en çok %60 olacak şekilde belirlenir. Ders sorumluları, yarıyıl/yıl içi değerlendirmesini oluşturacak çalışmaların başarı notuna katkılarını belirler. Yarıyıl/yıl sonu ve/veya varsa bütünleme sınavına girmeyen öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. Bir dersten veya uygulamadan değerlendirmeye alınmak için öğrencinin yarıyıl/yıl sonu sınav notu ve varsa bütünleme notunun 100 puan üzerinden en az 50 olması gerekir. Bu puanın altında kalan öğrenciler doğrudan başarısız sayılır.

Öğrencinin aşağıdaki koşulları sağlaması gerekmektedir: -Ders planındaki en az 120 AKTS kredisinin başarı ile tamamlanması -30 iş günü boyunca yaz stajının tamamlanması gerekir.

Örgün Eğitim

Giresun Üniversitesi Dereli Meslek Yüksekokulu Cumhuriyet Cad. No:1 Dereli / GİRESUN Telefon (0 454) 383 00 12 Faks (0 454) 383 00 13 e-Posta derelimyo@giresun.edu.tr

Öğrencilerinin yararlanabileceği 40 bilgisayarlık bilgisayar laboratuarının yanı sıra, 20 öğrencinin aynı anda uygulama yapabileceği uygulama mutfağı bulunmaktadır. Turizm sektörü ile geliştirilen yakın ilişkiler doğrultusunda bir yandan öğrencilerimizin nitelikli işletmelerde staj yapmalarına katkı sağlanırken, diğer yandan ders programlarının sektörün taleplerine göre güncellenmesi de sağlanmaktadır.


Program Çıktıları

1 Temel Bilgi iletişim teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur, onları kullanabilir ve sistemdeki hataları bulabilir bilgi donanımına, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma beceresine sahip olur.
2 Mutfak organizasyonunu yapar; ikram etkinliklerini yönetir.
3 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi konusunda bilinçli ve bilgi olur.
4 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olur.
5 Arkadaşlarıyla ekip kurabilen, sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişir.
6 Temel düzey yabancı dil bilgisine sahip olur.
7 Temel bilgi donanımına, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma beceresine sahip olur.
8 Aşçılık ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
9 Aşçılık mesleğindeki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olur.
10 Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur.
11 Sağlıklı, hijyenik ve besleyici malzemeler kullanarak her türlü yiyecek ve içeceği hazırlayabilir, sunabilir ve yeni ürünler tasarlayabilir; farklı beslenme şekillerine göre menü hazırlayabilir.
12 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir ve uygular.
13 Aşçılık ile ilgili düzenli olarak, sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar.
14 Mutfak ekipmanlarını tanır, bakım ve koruma prosedürlerini uygulayabilir.
15 Yiyecek-içecek maliyet kontrol yöntemlerini uygulayabilir.

Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme

TYYÇ
Program Çıktıları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
BİLGİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BECERİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Öğrenme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( İletişim ve Sosyal Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Alana Özgü Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Müfredat

D : Ders U: Uygulama L: Laboratuvar
1. Dönem
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
DASC18.101 Türkçe TÜRK DİLİ-I Zorunlu 2 - - 2
DASC18.103 Türkçe ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I Zorunlu 2 - - 2
DASC18.107 Türkçe TEMEL BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ Zorunlu 3 - - 3
DASC18.109 Türkçe BESLENME İLKELERİ VE MENÜ PLANLAMA Zorunlu 3 - - 3
DASC18.113 Türkçe YİYECEK-İÇECEK SERVİSİ VE İKRAM HİZMETLERİ Zorunlu 3 - - 3
DASC18.117 Türkçe DÜNYA MUTFAKLARI-I Zorunlu 1 3 - 3
DASC18.119 Türkçe TEMEL MUTFAK TEKNİKLERİ-I Zorunlu 1 3 - 3
DASC18.121 Türkçe YABANCI DİL (İNGİLİZCE) Zorunlu 4 - - -
DERAŞÇSEÇ-I Türkçe ALAN SEÇMELİSİ I Seçmeli - - - -
OSD-SEC-1 Türkçe ORTAK SEÇMELİ - I Seçmeli 2 - - -
Toplam 21 6 0 19
2. Dönem
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
DASC18.102 Türkçe TÜRK DİLİ-II Zorunlu 2 - - 2
DASC18.104 Türkçe ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-II Zorunlu 2 - - 2
DASC18.108 Türkçe GIDA GÜVENLİĞİ VE HİJYEN Zorunlu 3 - - 3
DASC18.110 Türkçe TÜRK MUTFAĞI Zorunlu 3 - - 3
DASC18.118 Türkçe DÜNYA MUTFAKLARI-II Zorunlu 3 - - 3
DASC18.120 Türkçe TEMEL MUTFAK TEKNİKLERİ-II Zorunlu 3 - - 3
DASC18.122 Türkçe TİCARİ MATEMATİK Zorunlu 2 - - -
DASC18.124 Türkçe GIDA FORMÜLASYONU VE DUYUSAL ANALİZ Zorunlu 2 - - -
DERAŞÇSEÇ-II Türkçe ALAN SEÇMELİSİ II Seçmeli - - - -
Toplam 20 0 0 16
3. Dönem
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
UYG-202 Türkçe İŞYERİ UYGULAMASI Zorunlu - 22 - 14
UYG-204 Türkçe İŞYERİ EĞİTİMİ Zorunlu 5 - - 11
UYG-206 Türkçe STAJ Zorunlu - 2 - 5
Toplam 5 24 0 30
4. Dönem
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
AŞÇILIK-SEÇMELİ-3-4 Türkçe DERELİ AŞÇILIK SEÇMELİ DERS GRUBU 3-4 Seçmeli - - - -
DASC18.204 Türkçe PASTANE ÜRÜNLERİ Zorunlu 3 - - 3
DASC18.205 Türkçe VEJETERYAN MUTFAK Zorunlu 3 - - 3
DASC18.206 Türkçe YÖRESEL MUTFAKLAR Zorunlu 3 - - 3
DASC18.210 Türkçe YİYECEK-İÇECEK MALİYET KONTROLÜ Zorunlu 2 - - 3
DASC18.212 Türkçe GASTRONOMİDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR Zorunlu 2 - - -
Toplam 13 0 0 12
DERAŞÇSEÇ-I - ALAN SEÇMELİSİ I
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
DASC18.SEC101 Türkçe İLETİŞİM Seçmeli 2 - - 2
DASC18.SEC103 Türkçe SOĞUK MUTFAK Seçmeli 2 - - 2
DASC18.SEC105 Türkçe İŞARET DİLİ Seçmeli 2 - - 2
DASC18.SEC107 Türkçe İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ Seçmeli 2 - - 2
TDP-101 Türkçe TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJELERİ-I Seçmeli 2 - - 2
OSD-SEC-1 - ORTAK SEÇMELİ - I
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
OSD-04 Türkçe KARIYER PLANLAMA Seçmeli 2 - - 2
DERAŞÇSEÇ-II - ALAN SEÇMELİSİ II
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
DASC18.SEC102 Türkçe İLK YARDIM Seçmeli 1 1 - 2
DASC18.SEC104 Türkçe MUTFAK TARİHİ VE KÜLTÜRÜ Seçmeli 2 - - 2
DASC18.SEC106 Türkçe GIDA TEKNOLOJİSİ Seçmeli 2 - - 2
DASC18.SEC108 Türkçe GÖSTERİ SERVİSİ Seçmeli 1 1 - 2
DASC18.SEC110 Türkçe YEMEK STİLİSTLİĞİ Seçmeli 3 - - 3
DASC18.SEC114 Türkçe RESTORAN İŞLETMECİLİĞİ Seçmeli 2 - - 3
TDP-102 Türkçe TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJELERİ-II Seçmeli - 2 - 2
AŞÇILIK-SEÇMELİ-3-4 - DERELİ AŞÇILIK SEÇMELİ DERS GRUBU 3-4
Ders Kodu [DersinDili] Ders Adı Ders Türü [D] [U] [L] AKTS Rapor
DASC18.SEC203 Türkçe İŞLEVSEL BESİNLER Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC204 Türkçe GIDA MEVZUATI VE KALİTE YÖNETİMİ Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC205 Türkçe ZİYAFET MUTFAĞI Seçmeli 1 2 - 3
DASC18.SEC207 Türkçe YEMEK TARİFLERİNİN STANDARTLAŞTIRILMASI Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC209 Türkçe İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC210 Türkçe KURUM BESLENMESİ VE MUTFAK YÖNETİMİ Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC211 Türkçe GENEL MUHASEBE Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC212 Türkçe DEPO VE STOK YÖNETİMİ Seçmeli 1 1 - 3
DASC18.SEC214 Türkçe GASTRONOMİ OKUR YAZARLIĞI Seçmeli 2 - - 3
DASC18.SEC217 Türkçe GİRİŞİMCİLİK Seçmeli 2 1 - 3
DASC18.SEC218 Türkçe MESLEKİ YABANCI DİL Seçmeli 3 - - 3
DASC18.SEC219 Türkçe MUTFAK PLANLAMA Seçmeli 2 - - 3